Uöö’ld ppii’is

22. dets. 2013

Proovisin just, kas “arvestamine” inimestega, kes mu “tööd” kunagi lugeda ei saa, kuna nad enne ära surevad, kui mina valmis saan (või isegi tegutsema hakkan), motiveeriks mind end kokku võtma. Iva pole selles, et see kandi poolest morbiidne on, ent piisavalt vääraka poole kisub küll, kui leida: suva mul neist. Seega polnud sel suuremat mõtet. Kui oleksin mõne (vabatahtliku) fänni-algatatud manga-avaldamise grupi liige, keda – nagu ikka – copyright ei sega, kas see siis kõigutaks mind? Ehk rohkem. Laulusõnu, näiteks, on palju tükitööm tõlkida, ehkki sellega võrrelda ei saa. Juba em… kaua on mu veebilehitseja* esmasoovituseks L-tähe peale Lyricstranslate olnud. Seal olen Super Member´i tasemel, mis paistab tähendavat 80+ tõlget või vähemalt 900+ punkti, sest respekti saab seal mitut moodi koguda, ja et saan endale ise tiitli välja mõelda. Seni pole ma nii tark veel olnud. Kes teab, kes ma olen?

* Selleks on Chrome. Käisin EKSSist järele vaatamas, mida seal sõnast ‘brauser’ arvatakse. Suutsin end takistada ‘browser‘ kirjutamast. Arvavad nad seda, et “Kasutab Internetis surfamiseks Netscape’i brauserit.” See ei kõla mulle isegi nagu klassika. Pfft.

+++++++++++++++++

Oletatavasti on Türgi naised normaalsed. Üks kena türklanna (kes ilmselt pole kurd; neil pidi olema komme kõnes rahvust vahetada, mis vist on tegelikult normaalne, ma kujutan peaaegu ette, mida teeksin, kui Eestis venelane oleksin), kuigi rahvus pole tõtt-öelda tähtis, avaldas mulle, et tal võttis igasuguse ilukirjandusliku kirjutamise (väljaspool kirju või midagi sellist) isu ära mõte, et see ei jää pärast teda kestma. (Nüüd) ta on ajakirjanik. Kahtlustan, et mul on talle väga mugav rääkima jääda(gi), kuidas ma ei tee kõiksugust, mida arvan tegelikult teha tahtvat.

Üks päev pidasin tõsisepoolse kõneseansi ühe türklasega, kes õpib Soomes ja tundus adekvaatne inimene, sest tal on tõsine fotograafiahobi. Tõrvatilgana mustendasid mu nägemisperifreerias vaid väljavõtted Atatürki (väidame igaks juhuks, et TMK-semiootiootilistest) tekstidest, tuntud ka kui ‘tsitaadid’. See andis end ka kohe tunda, sest peagi hakkasime (religioonist ja) poliitikast rääkima, järelikult ei suhtle me enam kunagi.

Kopipeistisin talle (pärast intro´t-küsitlust teemal, kuidas “trollidele” adresseeritud profiilileht minu heaks töötab, ja kuidas see juhtus, et ma tüütuid riike blokkinud pole) väljavõtteid kirjavahetusest-chat´ist ühe ca 37aastase türklannaga, kellele raske elukogemus näidanud oli, et kurdi mehed on iga kandi pealt palju suuremad kui türgi rahvusest mehed, näiteks hingelt. See vestlus andis mulle septembri alguses ka võimaluse jälle Henekeni seltskonnas süütupoolseid möödujaid šokeerida (varasem võimalus leidis aset botaanikaaias, valdkond oli partide paljunemishooaeg, selles on spiraalseid nüansse), nii et vahest võite sisu kohta üht-teist järeldada. Hea oli, et Henekenile rääkisin, sest talle oli kord keegi peale surunud statistikateadmisi, millest tema pigem kuulda ei tahtnud. Kui järgmine kord selliste piinlike inimeste otsa satun, on võimalus statistikaga lajatada.

See türklanna statistikaga ei vehelnud. See-eest oli tal tõenduseks jutule, et ta pole oma eelistustega üksi, ette näidata ingliskeelne ajaleheartikkel, mille skanneeringu Interneti-maastikult praeguseks kadumise taga võib ta ise olla.

Niisiis andsin valitud mõtteid Atatürki fännile lugeda, kes oletas seepeale, et tegemist on hoopis türgimaalasega. Vahest hoopis on mul mõttekas edastada oma muljeid sellest vestlusest, mitte aasida ja iroonitseda. Talle oli tähtis, et kord oli see Türgi rahva(ste) isa tiitli saanud-võtnud mees, Türgi riigi moderniseerija (ridade vahel oli justkui sõna ‘isikukultus’), Türgi pinnal elavad rahvad võitlesid, isegi valasid ühiselt verd, et terviklikult sihitu rajada ja kumbagi EI TOHI unustada ning RIIGIPIIRID. Nüüd aga on Türgi riigis seltskond, keda tema kirjeldas kui “Kujuta ette, et Eestis on vene vähemus, mis ei tooda midagi head, kasutab elektrit tasuta, tegutseb illegaalsetel elualadel… ja tahab kanti Eestis VENEMAAks kuulutada jne jne..” ning sõna ‘terrorist’ jooksis kah läbi. Erinevus on vist natuke selles, et kurdid on pärismaalased, emamaata (ülejäänud vähemusrahvused, keda ta loetles (mitte probleeme tekitavat), paistsid olevat sisserännanud või usuvähemused). Tema jutt sellest, et türklased ja kurdid on vennad (järkuv metafoorika: vendade järeltulijad pole lõpuks enam sugulased ega lõpuks enam hõimlased ega lõpuks enam…) ja muul puhul minus tekkiv tunne, et tegemist on ülekäte läinud külaliste metafoorikaga, viis mind justkui aimuseni, et ta nutab taga, ihkab midagi, mida pole ja vahest pole kunagi olnudki; võrdluseks, et ajaloo kirjutavad võitjad. Võib-olla on elu üksnes pidev muutus ja talle see ei sobi?

Kirbe: “There is no HATE, but in general we don´t like them anymore“, hiljem samas kirjavoorus kulutas ta neli-kaks rida kurdide kõigis-maailma-hädades (täiesti ülepaisutatud väljendus) süüdistamisele, näiteks (sisserännanud) türklaste maine “maailmas”, Euroopas on halb eelkõige nende tõttu, he bets. Emotsioonid üle pea… Ja muide, kas Türgis pole pealegi diktatuur? (Kas lugesid seda kui ‘hästi-paha-asi’? Kahjuks ma ei saanudki teada, kuidas see tolle maa rahva mentaliteediga suhestub ja sellele sobib ning kui hästi toimib.) Vahest on USA süüdi vaenuõhutamises ja killustamispüüdlustes, mida tolle noormehe õndsas õrnas eas polnud? (Kas lugesid ‘USA’ kah ‘Üsna-Segase-väärtusega-Asi’?)

Pealegi, kes ütles lause “Levinuim usnud Eestis on Eesti natsionalism ja laululava on selle tempel”?

PPS Mõtlesin, kuidas türgi-kurdi situatsiooni Eesti plaanil mudeldada: näiteks, meil oleks seltskond meie arust lollakaid setosid jne, aga loodetavasti on meil siin liiga külm, et lollusi teha, ja änksasid maavarasid kah pole. (Peale fosforiidi kullakihi all, millega mehkeldamist peab keelama põhjavesi, karstiala ja tulevased põlved.)

Aa, ja see oli vist Hitler, kes leidis, et iga põlvkond vajab oma sõda. Kas see on kisub isikukultuse poole, kui oletan, et Väike-Aasia rahvad on paljuski selline seltskond? Isemoodi inimesi on tegelikult alati…

+++++++++++++++++

Herr Gott, mõned mu oma tuttavadki, kellest auto-eesmärgistatult erituvat mul jagub silmanurka märgata, on enesega rahulolus nii piinlikud, et täiega võiksid midagi endast maha lasta. Seda piinlikkust ja lollide, informeerimatute imestavate küsimuste esitamist jätkub eriti teravalt kolmandasse kõnevooru, nagu like´id oleksid tähtsad.  Taevas, anna mulle oidu sealt ka oma mõtted eemal hoida! Käte eemalhoidmisega juba on hästi. Milline sotsiotüüp on nii eluvõõras nagu kapten Hastings? Too on vähemalt koomiline karakter.

“Uudistest” refereeriks veel nii palju, et mul on ilmnenud vasikavaimustus (tõlkesõnaraamatute andmeil tutntud ka kui puppy love, n.) selle Ukraina kuti suhtes, kellega lennukis juttu ajasin. Aaah! “Good luck!” Ja ta on omadega nii traagiline! (Saksamaale lahkudes juba sain lennu kõige ilusama märgatud noormehe kõrvale istuma (too aga ei paistnud nii põnev). Kas seekord oli samamoodi?)

PS. Loodan, et tolle laulu lüürikavalik, kellegi õrna hinga häbipuhangut ei too nagu mulle aeg-ajalt. Miks küll?

Üks vastus to “Uöö’ld ppii’is”

  1. Anni Ea said

    Leidsin harivat materjali:
    http://www.sirp.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=1234:mis-keeli-kurdid-k-nelevad&catid=9:sotsiaalia&Itemid=13&issue=3143

    http://www.diplomaatia.ee/artikkel/kurdistani-tee-riikluse-suunas/

    http://www.postimees.ee/2612996/saksamaa-aasta-menukaim-noortesona-parineb-kurdi-slangist (senini on minu maailmaruumis esinenud korea 바보 bābo: loll.)

    Hmmm… “Sõdalasrahvas” kõlab kuidagi mõrult. Vahest seetõttu nad türklastest suuremat kasvu ongi… Kuid mida ma türklastest tean? Kas on ennatlik järeldada, et kuna kurdid on indoeurooplased, on nad ikka palju-palju pärismaisemad kui türklased? (Kuigi Diplomaatia teksti Osmanite jupist jääb selgelt selline mulje.)

    JA nüüd kurtidest kah:
    http://ekspress.delfi.ee/news/paevauudised/elu/miks-kurdid-tahavad-et-nende-lapsed-ei-kuuleks.d?id=37893151

    … oh, nagunii olen palju kahe silma vahele jätnud.

Lisa kommentaar

