ESC tagurpidi võiks olla

3. jaan. 2017

Kaunist uut aastat.

Mul on huvitav märgata, et ma ei bloginud 2016ndal mitte midagi. Minut tagasi selgus, et ma ei mäletanud, kuidas siia sissegi logida. Kas üldse mäletasin, et see paik olemas on? Mitte eriti. Brauser ütles L-tähe peale samuti lyricstranslate.

bochum_sappho-826x1024

Mul polnud vaja siia midagi kirjutada, sest mul on päevik, pealegi tahtsin kraaditööd kirjutada… Miski selles kombinatsioonis (olgugi, ilmselt peab mõtlema laiemalt) on ka taganud, et ka looming ei voola. Kuidagi erinev aasta oli kui muidu, tühjem..

Eesti Laul

Sel aastal on ka Eurovisioni eelvoorud… Sellest viimasest kohast Stockholmis kiputakse vaikima. Vahest, kui räägitaks, jääks Eesti Laulu finaal ära?! Aga miks kiuslik olla! (Selle lõigu algust saab tõesti õelaks interpreteerida. Samas, Pootsmanni “Aga siis” nimetaksin möödnunud aasta parimaks kodumaiseks lauluks. Hoopis sellest Mart Normetist ei saa ma juba maist saadik aru ja ma pole vahepeal mõelnud ka. Aah, seal lõhnas kuidagi suurushullustuse ja musta valgeks rääkimise järele. Võtan tagasi, midagi ikka saan aru, ent neis tundmustes pole midagi ajakohastatut. Normet võib olla muutunud.) Muuseas, näib, et kõik 20 laulu on juba pool kuud avalikustatud olnud. See tähendab, et aastalõpu saadete tõttu olen viimase pooleteise nädalaga kuulanud rohkem uuemat Eestimaa muusikat kui terve aasta jooksul, üks laul viis teiseni (st Lyricstranslate) ja mulle tuli öösel enne magamist meelde vaadata, mida ERR ülesse riputanud on. See pole list, mille peale kohe-kohe tekib mul tahtmine seda 100% läbi kuulata, see ei koosne sellistest lauludest, kuid seal on väga meeldivaid hetki. See siin on katse kõnelda võimalikult värskelt, mida üks indiviid (vahest indiviid, kes ma olin) laulude stuudioversioonidest arvab, ehkki juba unetsükleid läbinud ja emotisoonitu peaga: ma olen järele mõelnud. Mind huvitab väga esmamulje. Ma olen üsna kindel, et ma pole ühtki lugu üle viie korra kuulanud. Hoiatan, et mul on kahtlus, et kuulan/analüüsin neid, nii nagu ei peaks, täiesti valesti. (Suuri spoilereid pole.)

Kuulata saab siin: http://etv.err.ee/l/meelelahutus/eesti_laul/2017/poolfinalistid

Nüüd, kus sina pole uudishimulik eeldatavasti kõva koorega autor ja see link on käes, aga ei teki motivatsiooni edasi lugeda selleks, et teada saada, kes meie huvitavates arvamustes midagi ühtib, siis ei aita ka ilmselt võimalus, et äkki ma saan millelegi pihta ja teil on võimalus seda jälgida. Seepärast ütlen, et Son Lux võib osutada meeldivaks artistiks, kes ei kipu Eurokale.

1. «All I Need», Daniel Levi
Staatus: lõpuni kuulamata. Võib-olla ühe korra, juhul kui see lihtsalt mängima jäi.
Kuulamist alustatud: 3-4 korda, sest et “pleilist”.

2. «Electric», Almost Natural
Staatus: on lõpuni kuulatud , sest et “Anis” ja juba esimesel korral. Kuulatud isegi rohkem kui ühe korra. ning ma ei tunne vajadust seda rohkem ise mängima panna. Kui nüüd pealkirja vaatan, siis sõnad võivad huvitavad olla. Ups, see oli bändi nimi, mis huvi tekitas.

3. «Everything But You», Carl-Philip
Staatus: lõpuni kuulatud, sest seal on ilusaid sõnakordusi, mis tekitavad mulje stoorist ning ilmselt meeldib hääl ja viis ka. Stoori võib seal täiesti olla, pealegi on tegemist universaalse teemaga, ning mäletatavasti on püant ka. Alguses on isegi catch-phrase, vist. Võin uuesti kuulata isegi nii, et olen ta ise mängima pannud. Saund on ilus.

4. «Feel Me Now», Ariadne
Staatus: lõpuni kuulamata.
Kuulamist alustatud 2-3 korda. Aga nüüd teisel kuulamisel tekib mingi lootus, et sel lõpuni mängida laskmine võib ära tasuda. Algsed emotsioonid olid halvad, mäletan, et hääl käis närvidele, enam ei käi. Ainult kuidagi kiretu on. Ma ei tunne vajadust seda rohkem kuulata.
Staatus: lõpuni kuulatud.

5. «Have You Now», Karl-Kristjan & Whogaux feat. Maian
Staatus: mitu korda lõpuni kuulatud, sest et kohe oli huvitav. Sest hea lugu on. Kingi nime nägin hiljem. See on huvitav elektroonika, sõnu pole mul vaja kuulata ja sõnad sobituvad. “Sobituvad” võivb tähendada, teatan kahetusega, “et ei sega”. Huvitavust tekitab tõenäoliselt muidugi eri iseloomuga saundide koosesinemine ja vaheldumine. Alguses on ilus keelpillilaadne heli, mis lõpus ära kaob, nii et pean selle taaskogemiseks replay tegema.

6. «Hey Kiddo», Laura Prits
Staatus: 2-3 korda lõpuni kuulatud (pigem 2) ja järgmised korrad tulevad ka, sest see on lõbus ja tore ning kohe algus on keelt venitatud, mis mulle parasjagu meeldib.

7. «Hurricane», Leemet Onno
Staatus: läbi kuulatud, vahest alguse ininin haaras, aga midagi ei meeldinud. Pole väga hull, aga ise ma seda 3. korda käima ei pane.

8. «In Or Out», Elina Born
Staatus: lõpuni kuulamata, sest ootasin midagi enamat. Mul on nüüd kius see lõpuni kuulata, aga ma ei tunne, et see midagi annaks, vahest peale teadmise, et äkki see lõppeb pauguga, efektselt ja see kära on meeldiv.
Staatus: läbi kuulatud.
Spoiler: pauk oli väike.

9. «Keep Running», Liis Lemsalu,
Staatus: lõpuni kuulamata, sest et “Sinu ees” on parem laul ning see oli öösel esimene laul, mille kallale läksin.
Kuulamist alustatud: 2 korda. See polegi nii hull. Oh, kui ma nüüd skretšimise refräänini ära kannatasin, siis pean nentima, et oleks võinud juba esimesel korral pingutada. Salm jääb refräänile alla. “Lõvikuningas” tuleb meelde.
Staatus: läbi kuulatud. Järgmine kord püüan refräänikohta jälle tabada.

10. «Make Love, Not War», Alvistar Funk Association,
Staatus: 2-3 korda lõpuni kuulatud ja nüüd käima taas pandud. Kas sellise pealkirjaga laul saab mitte skepsist tekitada? Mul usaldus ilmus, kui sõnu nägin. Need võtavad end veel vähem tõsiselt ning see naljatlemise viis on sümpaatne. Funk on mõnus. Hoopis nende ülejäänud loomingu vastu tekib huvi.
Suur spoiler: Paistab, et ma polnud lõppu kuulanud, sest ma ei mäletanud, et SEDA LAUSET oleks lauldud

11. «Slingshot», Lenna Kuurmaa
Staatus: lõpuni kuulamata, sest aksent ei meeldinud. “Saatus naerdes homse toob” on palju parem laul. “When the Indians Cry” ei tekita selliseid probleeme. Kas te olete märganud, kui originaalselt ja suurutsevalt on selle laulu lüürika ELi kodulehel esitatud? World peace! OK laul on.
Kuulamist alustatud: 2 korda. Kuulan lõpuni, sest äkki ütleb ta päriselt lõpus oma nime. Meh.
Staatus: läbi kuulatud.

12. «Sounds Like Home», Close To Infinity featuring Ian Karell,
Staatus: mitu korda kuulatud. See … video pani laulu algusest peale kuulama. Ma ei tea, kas laul üksi oleks sellega hakkama saanud, aga on lootust, et oleks küll. Muide, ma vaatasin kaaaa eile “Titanicut”. Videos on võimalik näha bändiliiget, kes meenutab noort Leonardo DiCapriot, ainult et eestimaisemat. (Mulle vana ei sümpatiseerigi, sest ) Tekkisid mõtted ja mälestused, et räppi Eurovisionile saata on ju surmaotsus. See siin on muidugi rohkem Linkin Park kui klassikaline hipp-hopp, räpp jne. Türklaste Manga muidugi käis Eurokal ja neil läks hästi. Miskipärast ei hinda ma CtI feat. IK professionaalsust nii kõrgeks. Ma ei arva, julge oodata, et laval midagi põnevat ja kustiliselt/stilistiliselt täpset toimub. Igatahes mulle meeldib see laul. See puudutab. Mulle tundub, et refrääni vastusfraasid pakuvad harmooniliselt üllatusmomenti.

13. «Spirit Animal», Kerli
Staatus: paar korda või rohkem läbi kuulatud ja nüüd veel, sest et “huvitav” ja “Kerli” ning salm on hea, esialgu isegi parem kui refrään. Tekkisid mõtted. Näiteks, seal on natuke regilaululine paralleelism päikse ja kuuga. Sealhulgas, koomiliselt, irooniliselt on laulus midagi empire-of-the-sun‘ilikku. Eelkõige peaks see väljenduma hääles. Mu mälu järgi Kerli ei tavatse sellise intonatsiooniga laulda.
Ühed mõtted, kusjuures, olid kahtlused, et viimati käis Eurokal keegi sulgedega neiu Šveitsist või Austriast, pigem Šveitsist ja tal ei läinud hästi. Tal oli samuti midagi loomadega. Loodan, et Kerli ei kanna sulgi ega hundikostüümi ega… Mis siis üle jääb?

14. «Supernatural», Uku Suviste,
Staatus: lõpuni kuulamata, sest et aksent ei meeldinud ja teema oli igav. “[Body?] sexual the way you work it, oh” on kindel, et the way you *did sth* on rikutud sõnajärg, ja on võimalik, et minu silmis rikkus poole sellest Beyond Beyond. … Ja ta ütles: “No one don’t“!!!
Kuulamist alustatud: 2 korda. Hästi, muidugi ta oskab laulda. *Huvipuudus*
Kuulamist alustatud: nüüd 3 korda. Järeldus: sellel on biit.

15. «Suur loterii», Ivo Linna,
Staatus: lõpuni kuulamata, sest see oli üks esimesi laule, mis avalikustati, ja ma ootasin midagi nooruslikumat.
Kuulamist alustatud: 2-3. Nüüd tunduvad esimesed sõnad isegi köitvad. Oot, kas ta loetleb paroole (isiklikest?) lööklauludest?? Kui jah, on see päris ebasümpaatne.
Staatus: läbi kuulatud. Viis on isegi kena.

16. «This Love», Rasmus Rändvee
Staatus: lõpni kuulatud korda paar, sest et “Rasmus Rändvee” ja “Ewertid”. Viis on kena, olemas. Sõnaline teemaarendus näib kuidagi trafaretne. See viis vajaks haaravamat sõnumit. On ka võimalik, et minu elu ei nõustu/klapi selle sõnumiga.

17. «Valan pisaraid», Janno Reim & Kosmos
Staatus: ma ei mäleta. Võib olla mitu korda lõpuni kuulamata, aga mulle see meeldib. See on tume, sugestiivne. Seal näikse olevat kõla, mida mina nimetan kantrikitarriks (need plekist kitarrid) ja kantri mulle ei meeldi. Siin see toimib. Ma ei tea, millest laul räägib, seal on vist prantsuskeelsed sõnad või nimed.  Viis on hea ja sõnad sobituvad.

18. «We Ride With Our Flow», Angeelia
Staatus: 2-3 lõpuni kuulatud. Tundub selline ümmargune lugu, lihvitud. Siin jääb midagi puudu, aga see on ilus. Regina Spektor meenub miskipärast, kindlasti on üks põhjus, et teda olen sattunud hiljuti kuulama. Sõnad ei paku veel huvi. Parem kui Ariadne, vabandust.

19. «Verona», Koit Toome ja Laura,
Staatus: lõpuni kuulamata, sest et igav.
Kuulamist alustatud: 2-3 korda. Miks ta ütleb nii alguses “bottle“?? Oh, ma jõudsin sinna, kus ükski Anni pole varem käinud: üle poole on möödas!! Must oleks kena öelda, miks ma seda igavaks pean. “Sellel on popi maitse” jääb kuidagi eimidagiütlevaks. No ei kõneta. Ehk säraküünalt?
Staatus: läbi kuulatud.

20. «Vihm», esitaja: Antsud,
Staatus: lõpuni kuulamata, sest et püüab olla huvitav ja etno ei tohiks üritada.
Ei, ma arvan, et see on isegi läbi kuulatud, kuna see oli esimese kahe avalikustatu seas ning neist ainust esmapilgul popp-ja-noortepärane…
Kuulamist alustatud: 2-3 korda. Koht fraasikordusega “See vihm” lõpupoolel on ilus.
Staatus: läbi kuulatud.

1.a Praegu on piinlik hetk, sest selgub, et olen «All I Need», Daniel Levi suhtes ülekohtune olnud, ja ma hakkan pingutama. Kuulan läbi. Kutsuvad avahelid on ilusad. “But the stars keep singing out of fear” kõlaks kaunisti. Selgub, et see on üks neid ümmargusi tõenäoliselt raadiosõbralikke lugusid ja just neid ma öösel ei otsinud. Ma otsisin midagi erilist.
Staatus: läbi kuulatud.

See emotsioonitu pea jutt oli möga. Samas on mu suhtumine kainem kui öösel.

Palun “sest et” anglitsismide pärast vabandust. Nad meeldivad mulle hetkel. Mind üllatas kusjuures, et nõnda palju ingliskeelseid laule on, neid on 17. Vahest tekitas võõristust, et suundusin nende kallale eestikeelsete laulusõnade juurest/maailmast. Eelmisel aastal oli 7 eestikeelset, üle-eelmisel 10, enne seda 12… Käivad jutud, et olla toimunud laulukirjutajate megalaager, st rahvusvaheline. Vahest ilmnevad siin selle tagajärjed. Ma ei arva, et eesti keeles laulmine oleks parasjagu eesmärk omaette. Kui nüüd eesmärgile mõelda, siis tundub see koletu.

Et oleks selge, mulle meeldivad “Have you now”, “Sounds like home”, “Spirit animal” ja “Valan pisaraid”. “Kiddo”, “Everything but you”, “Make love not war” on head. Seega, arvestades favoriitluse hõngusid ja et poolfinaalid, kus artiste päriselt näha saab, on alles veebruaris, loodan, et Kerlil läheb hästi, kuigi temal polnud minu jaoks esimese korra lugu. Ootan üllatusi.

PS. Mul on nendest lauludest “töö” tõttu kõrini ning kontrollimisest ka.

Lisa kommentaar

